Assalamualaikum
Hari ini... Hm.. Petang tadi saya pegi pekan naik motor. Alhamdulillah hujan dah berhenti lama dan jalan pun dah agak kering. Saya pegi pekan sebab nak beli makanan.. Huhuhu.. Tak makan tengahari lagi oo.. Jam da pukul 4. Family semua tak ada kt rumah sebab balik kampung (Raya 4th). Saya je dok sorang kt rumah.
Dalam perjalanan saya terserempak dengan orang yang pakai Yamaha RXZ. So, saya follow la dye. Saya pakai Yamaha 135LC model first. Sebenarnya saya dari dulu tertanya-tanya.. ' Kenapalah ramai orang suka pakai RXZ? ' Hm... Design tak ada la smart sangat. Enjin 135cc je sama macam Yamaha 135LC... Well, follow punye follow titibe RXZ tu memecut laju. Hurm.. Saya da pulas abis dah tapi tak dapat kejar dan akhirnya saya terfikir tentang konklusinya. 'RXZ laju patutlah ramai peminat'
Hm.. Abah pernah pakai motor RXZ time belajar dulu~
Perbandingan enjin (Displacement dan Horsepower)
Yamaha 125ZR - 124.3cc , 13 kW
Yamaha 135LC - 134cc , 8.93kW
Yamaha 135LC ES - 134cc , 9.2 kW
Yamaha RXZ 135 - 133cc , 15 kW
Yamaha FZ150i - 149.8cc , 11.1 kW
Haaa.. anda lihat la sendiri. Patutlah ramai minat Yamaha RXZ dan Yamaha 125ZR. Enjin 2 lejang walaupun cc kecil tapi horsepower tinggi. Lagi satu... Enjin 2 lejang ney torque dye tinggi (daya kilasan tinggi). So, rider-rider motor ney memang dapat rasa lah sensasi kelajuannya sebab accelerationnya tinggi. Macam mana pula dengan topspeed? Hm... Motor saya (Yamaha 135LC) test guna GPS dapat 112 km/h.. So, berdasarkan pemerhatian saya tadi motor ney dalam 140++ km/j la.... Tentang meter motor? Hm.. semua tu tipu je. LC saya boleh cecah 170 km/j kt meter dan RXZ boleh cecah 190 km/j kt meter... tapi hakikatnya tak ada la laju mana..... Saya pernah drive Toyota Innova 140 km/j (135 km/j via GPS) dan boleh rasa la berbeza lajunya dengan naik motor yang 170 km/j. Naik motor ney rase laju sebab angin je pastu dengan accelerationnya... Nak tahu topspeed bley tengok dalam youtube... Tapi cari video yang compare meter dan GPS la.
Best memang best sebab acceleration (pecutan) tinggi tapi saya tak berapa gemar engin 2 lejang ney. Enjin 2 lejang kena pakai pelincir 2T. Minyak 2T cepat habis dan apabila pakai 2T yang murah, performance motor akan drop (motor jadi lembab). So, saya mencadangkan belilah motor berenjin 4 lejang. Lebih jimat kos minyak petrol dan pelincir. Takpe la tak laju pun, asal sampai destinasi yang dituju dengan selamat sudah memadai.
0 comments:
Post a Comment