Thursday, March 10, 2016

Filled Under:

“Uncle, top-up ada?” Dia buat muka selamber macam tak dengar... peristiwa ni buat aku sebak dan terharu

[ POST PANAS UNTUK ORANG MALAS ]

Pagi tadi sebelum saya nak ke sekolah untuk ceramah, singgah kejap kat 7E.

Saya tanya, “Uncle, top-up ada?”

Uncle ni tak jawab. Tak layan. Buat muka macam tak dengar.

(Alamak, aku dah la tengah rushing ni)

.

Tiba-tiba datang seorang makcik, terus beritahu.

“Dik, you kalau nak beli top-up kena tunjuk kat ini papan."

.

Eh?

.

Makcik ni pun terus letak barang yang dia nak beli kat kaunter, bayar dan ambil baki.

Yang buat saya pelik, baki tu makcik ni bagi balik kat uncle cashier ni.

Uncle ni terus masukkan duit dalam poketnya.

.

Ok, saya dah makin pelik.

.

Chop!

Saya perasan something. Ada kad warna pink kat baju uncle ni.

.

Kad OKU.

"Cacat Pendengaran"

.

Sekarang saya dah faham. Tiba-tiba hati terus rasa sebak, sayu dan terharu.

Uncle ni namanya Edward. Tak dapat mendengar dan bercakap.

.

Uncle Edward ni pekak dan bisu, tapi dia tak pekak dan bisu hatinya.

Sebab dia tahu syukuri apa yang dia ada, cari rezeki dengan apa yang dia punya.

.

Kita?

Cukup sempurna.

Tapi masih banyak merungut dengan hidup. Asyik harap orang lain nak tolong, malas nak usaha.

Sibuk nak salahkan takdir serba serbi tak cukup.

.

Teguran untuk diri sendiri. Sebab selalu lupa, rupanya banyak lagi nikmat yang belum habis disyukuri.

So, apa lagi alasan untuk malas?




1 comments: