Monday, September 26, 2016

Filled Under:

Jangan Beri Anak Makan & Lakukan 17 Perkara Ini Untuk Elak Penyakit Kanser


Anak saya baru sahaja menjadi anak syurga lima hari lalu akibat penyakit Leaukimia. Nasihat saya pada anda semua, jagalah pemakanan keluarga. 
  1. Berhenti makan fast food seperti nugget, sosej, bebola ikan/daging, french fries, burger dan lain-lain. Nak selamat, buat sendiri tanpa sebarang bahan pengawet. 
  2. Jangan minum susu berkultur yang ada bakteria baik. Bakteria ini baja kanser. Apa jenis jenama termasuk yogurt yang berkultur. 
  3. Elak soya dan produk berkaitan
  4. Elak maggi dan mee segera
  5. Elak mee kuning
  6. Elakkan bekas polisterina dan jangan guna botol mineral berulang kali
  7. Jangan makan makanan yang disimpan dan dimasuk berulang-ulang
  8. Elak makan makanan awet dalam tin seperti ikan sardin dan yang sewaktu dengannya
  9. Kurangkan makan ayam, banyakkan ikan. Tak ada protein ikan dan ayam pun tak apa. Minimumkan, makan banyak sayur. 
  10. Elak minyak masak yang dikitar semula. Banyak gerai goreng pisang selalu buat begitu
  11. Kurangkan gula dalam minuman dan masakan. Gantikan dengan madu asli atau stevia. Gula adalah baja dan talian hayat sel kanser
  12. Elak anak bermain di padang yang baru diracun kerana racun mengandungi benzena, bahan karsinogen penyebab kanser
  13. Gunakan bekas plastik BPA Free atau yang terbaik, kaca atau besi untuk menyimpan makanan atau air panas. 
  14. Pastikan sumber makanan yang halal dan thoiyyiban. Makanan sunnah seperti madu asli, kurma, susu kambing dan delima. 
  15. Jangan bertolak ansur dengan penyebab kanser
  16. Bersihkan kulit buah dan buang kulitnya kerana bahan lilin atau wax yang berpotensi sebagai karsinogen
  17. Masak makanan dengan sempurna. Elakkan makan makanan yang separuh masak, kurangkan makanan berpanggang kerana arang ada banyak karbon. 
Ini perkongsian yang saya dapat semasa sebulan nmenjaga arwah bersama ibu bapa pesakit kanser. Saya berazam mahu membantu masyarakat mencegah kanser sekalipun anak saya telah meninggal dunia akibatnya.
Tak mengapalah, saya kehilangannya di dunia tetapi saya pasti akan menemuinya di akhirat. Saya kongsi dengan niat ikhlas kerana Allah. Saya tidak mahu apa yang berlaku pada saya turut berlaku pada anda. - Sayed Izman | The Reporter




0 comments:

Post a Comment